Entäs Kone, suomalaiset pelifirmat, Nokian renkaat, jne.
Mobiili on kuningas! Activision Blizzard osti vuonna 2016 mobiilipelifirma Kingin, jonka valikoimaan kuuluvat mm. Candy Crash Saga ja Bubble Witch Saga. Näiden sinänsä ilmaisten pelien kautta on saatu valtavasti pelaajia mukaan, joista tietty osa tekee pelin sisäisiä ostoksia. Lisäksi Call of Duty: Mobile-peli on kerännyt free-to-play-mallillaan jo useita satoja miljoonia latauksia, joten myös sieltä virtaa vuolaasti varoja yritykselle.
Viimeisinä menestyjinä ovat muuten olleet suomalaiset pelifirmat:
"Rovion hulppea tulos: voittoa 64 prosenttia liikevaihdosta
Pelitalo Rovion liikevaihto oli viime vuonna 75 miljoonaa euroa - ja voittotaso satumainen. Yhtiö paljasti juuri viime vuoden tulostietonsa.
Rovion tulos ennen veroja oli 48 miljoonaa euroa, siis 64 prosenttia liikevaihdosta."
Supercell:
"Yhtiö on aiemmin kertonut Talouselämä-lehdelle, että pelien sisäisiä ostoksia tehdään yli 350 000 euron päivävauhtia. Tuloja syntyy nyt siis yli 10 miljoonan euron kuukausivauhdilla."
Mitäs jos te naiset tekisitte jotain järkevää joskus? Paljonko rahaa teidän naistutkimuksenne tuottaa vuodessa?
Suurimpia lahjoittajia olivat suomalaiset pelifirmat Supercell, Housemarque ja Colossal Order sekä parisenkymmentä muuta yritystä.
Miten suomalaiset pelifirmat on alunperin alkaneet menestymään?
Ensimmäiset suomalaiset videopeliyritykset, Terramarque ja Bloodhouse, perustettiin vuonna 1993. Bloodhouse julkaisi heti perustamisvuotenaan arvostelumenestykseksi nousseen -pelin . ja Stavros Fasoulasin perustama Terramarque puolestaan julkaisi vuonna 1994 , joka ei myynyt odotusten mukaisesti. Terramarque alkoi seuraavaksi työstää Fasoulasin ideoimaa peliä (), joka olisi muistuttanut . Amigan kehittäjän Commodoren mentyä konkurssiin vuonna 1994 projekti keskeytyi, ja Fasoulas päätti lopettaa pelien ohjelmoinnin. Terramarque alkoi keskustella Bloodhousen kanssa tulevaisuuden näkymistä. Molemmat näkivät PC:n nousevan ja molemmilla oli PC-pelejä kehityksessä. Vuonna 1995 yritykset fuusioituivat muodostaen , jonka toimisto perustettiin Punavuoreen Helsinkiin. Yritys sai heti julkaisusopimukset ja . Seuraavana vuonna julkaisi , ja peli käännettiin myös Amigan -konsolille – näin siitä tuli samalla ensimmäinen suomalainen konsolipeli. Seuraavaksi Housemarque kehitti -avaruusräiskinnän, joka oli saanut vaikutteita Segan julkaisemasta . Näiden kolikkopeleistä ammentavien räiskintöjen jälkeen pelitalo kehitti todellisen läpimurtonsa, lumilautailupeli . Ranskalainen tarttui Housemarquen lumilautailupelikonseptiin, ja vuonna 1999 julkaistusta pelistä tuli ensimmäinen yli miljoona kappaletta myynyt suomalainen videopeli.
Viimeisinä menestyjinä ovat muuten olleet suomalaiset pelifirmat:
"Rovion hulppea tulos: voittoa 64 prosenttia liikevaihdosta
Pelitalo Rovion liikevaihto oli viime vuonna 75 miljoonaa euroa - ja voittotaso satumainen. Yhtiö paljasti juuri viime vuoden tulostietonsa.
Rovion tulos ennen veroja oli 48 miljoonaa euroa, siis 64 prosenttia liikevaihdosta."
Supercell:
"Yhtiö on aiemmin kertonut Talouselämä-lehdelle, että pelien sisäisiä ostoksia tehdään yli 350 000 euron päivävauhtia. Tuloja syntyy nyt siis yli 10 miljoonan euron kuukausivauhdilla."
Mitäs jos te naiset tekisitte jotain järkevää joskus? Paljonko rahaa teidän naistutkimuksenne tuottaa vuodessa?
Esports tärkeää. Esportsin suosion kasvu ei ole todellakaan jäänyt huomaamatta tältä pelifirmalta. Esimerkiksi Overwatch Leaguen pelejä on näytetty ABC:llä ja ESPN:lla ja tänä vuonna pelejä voi katsoa YouTuben kautta livenä. Myös Call of Duty League on merkittävä panostus firmalta; siinä 12 joukkuetta globaalisti taistelee kunniasta ja rahasta. Suurimmat tuotot esportsista tulevat mainostamisesta ja omien pelien ja oheistuotteiden myynnistä katsojille.
Pelien kehittämiseen on investoitu valtavasti rahaa ja resursseja ja markkinoille tuodaan yhä parempia pelejä jatkuvasti. Pelialalla suosioon ovat nousseet myös suomalaiset pelifirmat kuten Rovio ja Supercell.
Suomalaiset pelifirmat kiinnostavat maailmalla
Supercellin ansiosta Suomen peliala on rahallisesti jotakuinkin tuplaten tuottavampi kuin rakas länsinaapurimme Ruotsi, jonka pelifirmojen myynti ylsi 2015 1,2 miljardiin euroon 250 pelitalolla. Ruotsin merkittävimpiä yhtiöitä ovat myynnillisesti muun muassa Mojang, DICE, Starbreeze, Massive ja Paradox.
DigiExpo 15 suomalaiset indie-pelifirmat esittelyssä
on eräs tämän hetken suurimmista peliyhtiöistä globaalisti ja sen tunnetuimpiin peleihin kuuluvat Warcraft, Call of Duty, Overwatch, Crash Bandicoot ja Candy Crash Saga. Yritys syntyi vuonna 2008 Activisionin ja Vivendin Gamesin fuusiosta ja nykyisin se löytyy S&P 500- ja NASDAQ- 100 indekseistä.
Suurimmat pelifirmat liikevaihdolla mitattuna 2021
Piskuinen Maltan saari myöntää toimilupia rahapelifirmoille, joiden toiminta on Suomessa kiellettyä. Työsuhde-etuina niillä on tarjota aurinko ja pulahduslämpöinen Välimeri.
Suomalaiset pelifirmat pyrkivät edelleen jäädytetyille Kiinan ..
Paradox Interactive on kaikkiaan peliyhtiö, millä on selkeästi valikoitu oma paikkansa muiden kilpailijoiden joukossa. Tekemisen ytimessä on tulevaisuudessakin omat laadukkaat strategiapelit lukuisten lisäosien siivittämänä. Lisää tulitukea osake saa muiden pelifirmojen tuotosten julkaisuista ja kasvavien pelaajamäärien ansiosta Paradox Interactiven näkymät ovat hyvällä mallilla pitkällä välillä.
Pelifirman on pärjättävä globaalisti
Alla luettelo kuuluisimmista pelifirmoista, julkaisijoista ja tuottajista jotka aikoinaan tekivät ja julkaisivat retropelejä useille eri alustoille :
Taas suomalainen pelifirma on hirveässä nousussa
Uudet suomalaiset kasinot ovat olleet pelifirmoille kiinnostava valinta myös siksi, että moni muu maa on tiukentanut nettikasinolainsäädäntöään. Niillä on erilaisia lisenssijärjestelmiä, jotka vaativat uusilta nettikasinoilta huomattavasti enemmän työtä kuin kansainväliset pelilisenssit. Kaikki on tehtävä monen eri viranomaisen määräysten mukaisesti, mikä on tietysti aina hankalaa. Siksi monet pelifirmat ovatkin viime vuosina panostaneet yhä enemmän Suomeen ja suomalaispelaajiin.
Suomen suurimmat peliyhtiöt – tässä ne ovat
Vahva tuloskunto. Useimpien muiden pelifirmojen tavoin Paradox Interactive löi kovat luvut pöytään viime vuodelta; liikevaihto koheni 1,8 miljardiin kruunuun edellisvuoden 1,3 miljardista ja tulos pomppasi 490,6 miljoonaan kruunuun edellisvuoden 374,1 miljoonasta kruunusta verojen jälkeen. Osinkoa tämä kasvuhirmu ei maksa lainkaan, vaan kaikki paukut laitetaan investointeihin.
Miten Suomessa perustetaan pelifirma
Sivulla on kerrottu pelifirmoista, jotka toimivat retropelien kulta-aikaan tuottaen useita aikansa parhaimpiin kuuluvia pelejä monelle eri alustalle. Kuvaukseen on lisätty vain merkittävimmät pelitalot jotka toimivat alalla.
suomalaiset pelifirmat ongelmissa toimeentulotukien leikkausten takia
Kaikilla esittelemilläni pelifirmoilla on lukuisia syöttejä tarjolla, joten ne eivät ole todellakaan yhden kortin varassa kamppailussa muiden peliyhtiöiden, erilaisen viihteen ja muiden harrastusten kanssa. Laadukkaat pelit, sujuva jakelu ja taitava sosiaalisen kokemuksen luominen pelien ympärille ovat avainasioita yritysten menestykselle.