Kurt Nuotion kvintetti soittaa kellarissa jazzia vuonna 1957


Tampereen Klubilla elo-syyskuun vaihteessa järjestettäville Aistifestivaaleille kokoontuu varsin merkittävä otos kotimaisen vaihtoehtomusiikin eri laitamilta. Nelipäiväisen tapahtuman järjestelypuolesta vastaa levy-yhtiö Aisti Recordsin Antti Lähde, joka kenties parhaiten tunnetaan Rumba-lehden toimitustehtävistä. Tämän lisäksi mies toteuttaa musiikillisia visioitaan viime aikoina hiljaiseloa viettäneessä Panda Love-yhtyeessä.

Festarit korkataan torstaina 29.8, jolloin Klubin lavalle nousevat Magyar Posse, Ceebrolistics ja Kuusumun Profeetta. Bändeistä ensiksi mainittu on itselleni täysin uusi tuttavuus, jonka musiikkia tiedotteen mukaan ””. Länsirannikolta saapuvan post-rock-yhtyeen debyyttialbumi We Will Carry You Over The Mountains näkee päivänvalon syksyllä. Platan julkaisusta huolehtii Verdura Records. P.S. Joillekin Magyar Posse saattaa olla tutumpi vanhan The Alibi Of Carlos-tittelin alaisuudesta.

Kuusumua Provinssissa
Helsinkiläinen Ceebrolistics tunnetaan ”ajattelevan miehen hiphop-aktina”. Pijall, Mörkö ja Matti ovat taidokkaasti kiertäneet puutuneet kliseet ja turhanpäiväisen uhoamisen ja keskittyneet oman, hiukan kokeellisen ja leijuvan soundin jalostamiseen. Vielä kun trion sanoitukset ovat sieltä terävimmästä päästä, nousee Ceebrolisticsin keikka takuuvarmasti erääksi Aistifestivaalin kohokohdaksi. Viimevuotinen O-EP löytyy yhä asiansa osaavista levykaupoista, seuraajaa kiekolle pukkaa loppuvuodesta. Porin kummajaisista Tampereella saapuu Kuusumun Profeetta, jolla on suotu kunnia päättää ensimmäinen Aistipäivä. Jos Kuusumut sattuvat olemaan samalla tuulella kuin menneessä Provinssirockissa, on luvassa klassista hevijyystöä Judas Priestin tyyliin. Toinen (useiden mielestä se miellyttävämpi) vaihtoehto on folk-henkinen psykedelia-show Pekka Strengin haamun suojeluksessa. Niin tai näin – tylsää tuskin kellään tulee olemaan.

Perjantaina aistit avaa Puny. Matkalla kohti syventäviä opintoja voi vilkaista miten yhtyeen preesens saadaan tiivistettyä kolmeen lauseeseen. Joten:””.

Vauhdikkaasti alkaneelle illalle lisää kierroksia tuo Jokelaisen Cheemun suosikkibändi Sweatmaster. Ultimaalisesta livekunnostaan tunnettu yhtye on päätynyt tanskalaisen Bad Afron haaviin ja tämänkin trion esikoisen laskettu aika on syksyn pimeinä hetkinä. Aistifestareilla onkin mainio sauma tsekata onko bändi maineensa veroinen.

Office Building (kuva Jonna Karanka)
Illan päättää kaikkien romantikkojen lempilapsi Office Building. Janne Laurilan johtama bändi on päässyt kahden pitkäsoiton kunnioitettavaan ikään ja seuraavakin on jo kuulemma tekeillä. OB kuuluu Aisti Recordsin talliin ja on hyvin tuttu kaikille Tampereen elävän musiikin kenttää seuraaville, joten bändi nauttii näillä festareilla ehdotonta kotikenttäetua.

Lauantain kolmikko soutaa täysin eri vesillä. L’go Pistoolin dub-elektro-mikälie-synteesi oli voittaja jo syntyessään, mutta mainion The Dubber's Sketchbook of the Galaxy–albumin myötä se nosti optioitaan vielä muutamalla yksiköllä. Veikkaus/varoitus: Desibelin Walbu joraa tämän tahdeissa kuin riivattu. Puolenyön maissa ollan jo kuitenkin aivan eri moodeissa, kun lavan ottaa haltuunsa Shadowplay; ””, luennehtii tiedote varsin osuvasti. Karismaattisen Brandi Ifgrayn luotsaama yhtye on aina kulkenut omia polkujaan ja sen kolme pitkäsoittoa ovat kestäneet ajan hampaan nakerrusta vastaan erittäin hyvin. Shadowplay ei keikkaile kovin aktiivisesti, joten tätä voin suositella vilpittömästi . Jos akusta löytyy loppuillaksi vielä virtaa, niin viimeisen puhdistuksen suorittaa turkulainen Boomhauer. Lisää yhtyeestä voit lukea .

Päätöksensä Aistifestivaali saa sunnuntaina 1.9. Vielä varsin tuntematon Laidun-yhtye aloittaa päätösillan ””. Sekavaa kenties, mutta ainakin mielenkiintoista, sanoisin. Riveistä löytyy mm. Hyvinkään Burt Bacharach eli arkisemmin Sister Flon Janne Lastumäki sekä Red Carpetissa musisoiva Veli Kauppinen.

Alien Heat on Circlestä tutun Teemu Elon uusi bändi. ””, kerrotaan etukäteen. Varsin kovilla odotuskertoimilla pelataan siis tässäkin. Viimeisestä voitelusta vastaa itse Ville Leinonen. Nyt kulkuvälineenä ei vain olekaan Valumo, vaan mystinen Unilehto. Sen hämärän peitossa olevasta sisällöstä saat selvän vain Aistifestivaaleille osallistumalla, joten - nähdään siellä.

Jari Jokirinne


Koulutaustaltaan norssilainen Ahokas oli valtiotieteen maisteri, joka toimi mm. Suomen Sosialidemokraatti -lehden toimittajakriitikkona. Tässä tehtävässä hän loi itselleen imagon terävänä ja asiantuntevana, mutta myös pelättynä jazzarvostelijana. Kuvan muodostumiseen vaikutti hänen perfektionistille tyypillinen suorasukaisuutensa. Ahokas ei muusikkona antanut armoa itselleenkään, vaan pyrki aina kaikkensa antavaan suoritukseen – samaa hän vaati kynällään myös muilta.
Työskenneltyään jonkin aikaa Oy Veikkaus AB:n palveluksessa Ahokas siirtyi mainosalalle. Mainonnan ja markkinoinnin piirissä työskenteli tuolloin merkittävän monia puoliammattilaisia jazzmuusikoita. Bändeistä markkinointi- ja mainospitoisuus oli suurin vuodesta 1956 lähtien Jorma Weneskosken yhtyeellä: Sami Ahokas (Liikemainonta), Antti Pirtinheimo (Erva-Latvala) ja kirjoittaja (SEK), kapellimestarin edustaessa ekonomina musiikkialan yrittäjyyttä ja rumpali Eric Forsmanin musiikin myyntisektoria. Weneskosken kvintetti pysyi muutamin rumpalivaihdoksin tässä kokoonpanossa 60-luvun puolelle saakka, joten Sami Ahokkaan moniulotteinen persoona tuli tutuksi.
Samin soittoura oli alkanut varsinaisesti 1940-luvun puolivälissä, jolloin sodanjälkeinen jazzbuumi yllätti iloisesti koko jazziin suuntautuneen muusikkopolven. Ahokas osallistui kohtalaisella menestyksellä tuolloisiin orkesterikilpailuihin mm. Kalevi Hartin yhtyeen riveissä 1946 sekä oman, isohkon “Sami Ahokas And His Music Mixers”in vetäjänä 1948. Sami kiintyi alusta alkaen sähkökitaraan eli elgeen ja erityisesti sen umpipuiseen versioon, jollaisen hän erään sukulaisensa kanssa rakensi 1950. Tämä havaijikitaran innoittama soitin lienee ollut lajissaan ensimmäisiä Suomessa – ellei peräti ensimmäinen. Vahvistimen rakensi heikkovirtainsinööri ja jazzklarinetisti Seppo Arjanne. Kitaratyyppiä Ahokas kutsui Lankuksi. Ahokkaan kitaristi-idoliksi valikoitui bebop-enteilijä Charlie Christian, mutta hän ammensi vaikutteita myös monilta, tyylillisesti ärhäköiltä puhaltajilta. Kerran hän keikalla lausui tämän julki, kun Antti Pirtinheimo böölasi täydellä, yhä kasvavalla volyymilla vieressä ja Ecko Forsman takoi raivokasta back beatia kapulat nurinpäin: “Voi kun olis joku iso torvi jolla röykyttää!!” Vibran takaa arvioituna Samin blue notet ja jännitteiset tritonukset pääsivät kyllä rajun hakkuun keskeltäkin hyvin esiin. Noissa loppurytinöissä oli jälkeenpäin ajatellen aika paljon rock´n rollin piirteitä – elettiinhän 50-luvun puoliväliä. Sami Ahokas oli intohimoinen muusikko, joka soitti jazzia lähes transsia muistuttavassa tilassa silmät kiinni, runsaasti liikehtien ja päästellen suustaan erilaisia urahduksia á la Oscar Peterson ja soolokäänteitä myötäileviä laulumaisia ääniä. Kitarasoundi oli tarkoituksellisen kireä voimavaikutuksen maksimoimiseksi. Bändi kutsuikin häntä veljellisessä rakkaudessa SähköBostic´iksi alttofonisti Earl Bosticin rouhean tyylin innoittamana. Svengi oli Samille kaikki kaikessa. Se toteutui luontaisen kyvyn lisäksi myös yksinkertaistamalla sovitukset niin, että niiden läpivieminen ei syönyt voimia svengin eli kulkemisen kehittelystä. harrastuksissaan. Musiikin ohella muita puheenaiheita bändissä olivat (koska mainonnasta ei voinut jääviyssyistä keskustella!) eri urheilumuodot. Samilla oli keikoilla usein mukana tuolloinen “Idrottsbladet”, jonka läpiluettuaan hän poisti osoitteen ja pisti lehden roskiin. Innostuksen taustalla oli menestyksekäs koripalloharrastus ja tennis 40-luvun lopulla. Golf oli tullut erittäin vahvasti kuvaan jo 1950. Ahokas oli mukana perustamassa Espoon Golfseuraa, jonka puheenjohtajana hän toimi 22 vuotta saaden kunniapuheenjohtajan arvon. Keilailu tuli kuvaan bändiaikana, jolloin käytiin kilpailemassa viikonloppukeikkojen yhteydessä eri paikkakuntien halleissa. Tämäkin laji vei Samin johtoportaaseen – hän toimi yli 10 vuotta Suomen Keilailuliiton puheenjohtajana. Golfia ja keilailua Sami harrasti intensiivisesti myös puolisonsa Liisan kanssa. Legendaarinen, monipuolinen ja rankan huumorintajun omannut Sampsa Juhani Ahokas jätti tuskin ketään tapaamaansa ihmistä kylmäksi. Sensijaan hän jätti lähes mahdottoman, monisärmäisen aukon täytettäväksi.

Jos kyseessä on ihan tavallinen pitkäveto - ei siis minkään sortin järjestelmä, täytyy kaikkien kohteiden olla oikein. Tupla-, trio-, kvartetti- ja kvintettijärjestelmissä täytyy olla järjestelmätyypin mukaisesti oikein menneitä kohteita, jotta voitto lohkeaisi. Esim trio-järjestelmässä oltava vähintään kolme oikein, kvintetissä vähintään viisi jne.

Mainitsemassasi tapauksessa täytyy kaikkien olla oikein kaikesta huolimatta, sillä Veikkauksella on järjestelmiä vain 2-5:lle kohteelle. (Tokihan niitä itsekin saa tehdä, tekee sitten monta lappua).

Parhaat vedonlyöntisivustot suomalaisille pelaajille 2024

Joo, se oli yks veikkauksista...

Löysin tämmösen Tony Williamsin, eli herran kvintetti ja beasy My Michelle:

En ymmärrä jaskasta oikeen mitään, mutta tätä on sikakiva kuunnella.

Saattaa mennä vaikka kolme isoa voittoa samalle. kysymyshän on ainoastaan siitä, ettei veikkaus joudu jakamaan voittoja viikossa enempää kuin tuon noin 3 miljoonaa, vaikka vaihto saattaa olla hyvinkin 20 miljoonaa. siksi saatetaan arpoa vähiten maksavat numerot.

Että tietyille. sehän on tuurista kiinni. kysymys onkin siitä, että veikkaus maksaa n 3-3,5 miljoonaa viikossa voittoina takaisin ja vaihto on skaalalla 10-30 miljoonaa viikossa. ja siinä ei piikkejä ole, mitä luonnollisesti tulisi manipuloimattomassa pelissä. miksi ei veikkaus ilmoita kenon viikkovaihtoa? miettikääpä sitä.

Voi Gambleri-parka, ei tällainen todellakaan todista mitään. Itsekin olen huomannut että noita hiukan isompia kenovoittoja ilmeisesti mainosmielessä menee niin, että niitä on 2 tai jopa 3 lyhyellä aikaa samaan paikkaan jätetyillä kupongeilla saatu. Tällätavoin saadaan hyvin huomiotaherättävää mainosta manipuloidulle pelille. Juuri tuo manipulaatio saa viikottaisen voitonjaon noin tasaiseksi. Rehellinen manuaalinen arvonta tekisi sen, että A. jaettujen voittojen perusmäärä nousisi huomattavasti B. Vaihtelut viikosta toiseen kasvaisivat melkoisiksi. Tämä Veikan kannalta ikävä ja hallitsematon piirre saadaan kitketyksi pois juuri siten, että manipuloidaan arvonta niin saadaan budjetoitua jo etukäteen se, kuinka paljon suurinpiirtein maksetaan ulos. Vaihtoa ei tietenkään kerrota, siitähän kaikki näkisivät suoraan mikä on todellinen palautusprosentti.
Eikä se oikea palautusprosentti todellakaan ole se sinun jauhamasi n. 55% vaan varmaankin 15-25%
ja sitten olisikin taas vaikeaa selittää, että jos puhtaalla todennäköisyyslaskennalla päästään 55 prossaan niin miksi se ei vaan millään toteudu edes useiden vuosien kuluessa?!

PS. Jos joku himokenottaja hänen vaimonsa joka päivä pelaavat suuret määrät kenoa ja saavat 2 isompaa voittoa niin so what? Mistä me tiedämme kuinka paljon he sitä ovat vuosien (alk. 2002) saatossa tahkonneet?
Saihan eräs Lounais-Hämäläinen mieskin 3 kertaa 5000 euron voiton vuoden sisään, mutta sitten paljastui, että hän oli pelannut ensin kaikki omat rahat ja sitten vanhukselta varastetut 80000 euroa päälle. Joten tappiolle meni pahasti ja häkkikin heilahti. Kun kerran kenoa pelataan noin hemmetin paljon niin ei tällainen 2 isomman osuman sattuminen samoille ihmisille parinkin vuoden ajalla todista yhtään mitään, koska senkin maksavat muutamat sadattuhannet kusetetut, joista veikkaus ei mainoksissaan viitsi kertoa. Joten revipä siitä taas Gambleri puolustelemisen aiheita.


Eli jos suosikki voittaa yhdellä esim

että tietyille. sehän on tuurista kiinni. kysymys onkin siitä, että veikkaus maksaa n 3-3,5 miljoonaa viikossa voittoina takaisin ja vaihto on skaalalla 10-30 miljoonaa viikossa. ja siinä ei piikkejä ole, mitä luonnollisesti tulisi manipuloimattomassa pelissä. miksi ei veikkaus ilmoita kenon viikkovaihtoa? miettikääpä sitä.

Lotosta 6+1-tulos Kangasalle – voittosumma 91 900 euroa

Keno-pelissä on huomattavasti enemmän epärehellisyyteen viittaavia tekijöitä kuin rehelliseen toimintaan viittaavia tekijöitä.

Tässä muutamia viitteitä mainitun pelin epäkohdista.

Atk-arvonta, vaikka arvonnan voisi suorittaa manuaalisesti.

Pelin valvonta on laiminlyöty täysin. Nyt on pukki kaalimaan vartiana.

Veikkauksen satu-osastolta syydetään yhtiön sivustoille kaikenlaisia tuhkimotarinoita onnellisista voittajista. Vastaavia juttuja voi väsätä kuka vaan.

Mihin perustuu yhtiön halu pimittää eri pelien kokonaisvaihdot? Taitaa perustua siihen, että kenosta siirtyy rahoja yhtiön muiden pelien sponsorointiin.

Kenon rehellisyyttä ei suinkaan lisää esim jokeri-pelin tyylipuhdas atk-kikkailu. Samaa kikkailua harrastetaan bingossa ja mitallipelissä.

Mihin perkeleeseen tarvitaan paljon mainostettu veikkauskortti? Edesauttaako ko kortti tunnistamaan ns jyvät akanoista?

Laitan epäkohtia lisää kunhan aikani antaa siihen myötä.

Mitäs mieltä olette tästä kenohörhöt

muutamalta viime viikolta maksetut voitot/viikko:

viikko 22
3014449
viikko 21
3412256
viikko 20
3229760
viikko 19
3130467
viikko 18
3197332
viikko 17
3081128
viikko 16
3040653

niinkuin huomaatte, liian tasaista.

ja sitten palautusprosenttiin. ensin tarvitsee tietenkin arvioida noin vaihto (liikesalaisuuksien nojalla veikkaus ei ilmoita sitä.. lol...):
suomessa on noin 5 miljoonaa asukasta, jos puolet heistä pelaa kenoa keskimäärin eurolla päivässä (mikä sinänsä on reaalinen arvio) niin vaihto 2,5 miljoonaa x 7= 17,5 miljoonaa. eli palautusprosentiksi jää hikiset 17-18%.

noo........vaihtohan voi olla hyvinkin yli 20 miljoonaa viikossa eli aina vaan pienenee.

uskallan väittää, että palloarvonnalla maksettavat viikkovoitot vaihtelisivat huomattavasti enemmän...........ainakin paha piikki silloin tällöin suuntaan tai toiseen.

amen :)

ilmaiseksi parhaat vinkit päivittäin

muutamalta viime viikolta maksetut voitot/viikko:

viikko 22
3014449
viikko 21
3412256
viikko 20
3229760
viikko 19
3130467
viikko 18
3197332
viikko 17
3081128
viikko 16
3040653

niinkuin huomaatte, liian tasaista.

ja sitten palautusprosenttiin. ensin tarvitsee tietenkin arvioida noin vaihto (liikesalaisuuksien nojalla veikkaus ei ilmoita sitä.. lol...):
suomessa on noin 5 miljoonaa asukasta, jos puolet heistä pelaa kenoa keskimäärin eurolla päivässä (mikä sinänsä on reaalinen arvio) niin vaihto 2,5 miljoonaa x 7= 17,5 miljoonaa. eli palautusprosentiksi jää hikiset 17-18%.

noo........vaihtohan voi olla hyvinkin yli 20 miljoonaa viikossa eli aina vaan pienenee.

uskallan väittää, että palloarvonnalla maksettavat viikkovoitot vaihtelisivat huomattavasti enemmän...........ainakin paha piikki silloin tällöin suuntaan tai toiseen.

amen :)

Kvintetti esiintyy uimahallin aulassa klo 17.00 ja 17.30

muutamalta viime viikolta maksetut voitot/viikko:

viikko 22
3014449
viikko 21
3412256
viikko 20
3229760
viikko 19
3130467
viikko 18
3197332
viikko 17
3081128
viikko 16
3040653

niinkuin huomaatte, liian tasaista.

ja sitten palautusprosenttiin. ensin tarvitsee tietenkin arvioida noin vaihto (liikesalaisuuksien nojalla veikkaus ei ilmoita sitä.. lol...):
suomessa on noin 5 miljoonaa asukasta, jos puolet heistä pelaa kenoa keskimäärin eurolla päivässä (mikä sinänsä on reaalinen arvio) niin vaihto 2,5 miljoonaa x 7= 17,5 miljoonaa. eli palautusprosentiksi jää hikiset 17-18%.

noo........vaihtohan voi olla hyvinkin yli 20 miljoonaa viikossa eli aina vaan pienenee.

uskallan väittää, että palloarvonnalla maksettavat viikkovoitot vaihtelisivat huomattavasti enemmän...........ainakin paha piikki silloin tällöin suuntaan tai toiseen.

amen :)